عریضه امام زمان، در زمان گرفتاری و دشواری ‌ها یکی از کارهای که می‌توان انجام داد پناه بردن به اهل بیت است در روایاتی موثقی عریضه به امام زمان ذکر شده است و موجب رفع بلا و گرفتاری است. تسکین طریقه عریضه نویسی خدمت امام زمان را آماده کرده است.

 عریضه امام زمان

ملّا قاسم رشتی، یکی از عالمان بزرگ، داستانی عجیب و آموزنده را درباره‌ی توسّل به حضرت فاطمه (س) و دیدار خود با فردی ناشناس در قبرستان تخت فولاد اصفهان روایت می‌کند. او می‌گوید که در یکی از روزها به اصفهان رفته و تصمیم گرفته بود به مقبره‌ی تخت فولاد برود. این کار را در روزی غیر از پنج‌شنبه انجام داد، در حالی که نمی‌دانست مردم اصفهان فقط در شب‌های جمعه به زیارت اهل قبور می‌روند و در دیگر روزها قبرستان خالی از افراد است.

وقتی ملّا قاسم در حال قدم زدن بود، هوس کشیدن قلیان کرد، اما خادم او گفت که در این اطراف فقط شب‌های جمعه چیزی پیدا می‌شود. ملّا قاسم تصمیم گرفت زیارت اهل قبور را به خاطر این خواسته ترک نکند و وارد قبرستان شد. او شروع به خواندن فاتحه کرد که ناگهان مردی را در گوشه‌ی حیاط قبرستان دید. آن مرد شبیه به درویش‌ها بود و به ملّا قاسم گفت: «چرا وقتی وارد قبرستان شدی، مانند سنت پیامبر (ص) سلام نکردی؟» ملّا قاسم از این تذکر شرمنده شد و عذرخواهی کرد و توضیح داد که قصد داشته وقتی نزدیک‌تر شد، سلام کند.

 

تماس برای عریضه نویسی

 

آن مرد در جواب گفت: «نه، شما اهل علم باید ادب داشته باشید.» این حرف باعث شد ملّا قاسم تحت تأثیر قرار بگیرد و به او نزدیک شود. مرد نام والدین ملّا قاسم را برد و داستان نذر پدرش را برای داشتن فرزند پسر به او بازگو کرد، که این امر ملّا قاسم را شگفت‌زده کرد.

سپس مرد به او گفت که اگر می‌خواهد قلیان بکشد، می‌تواند از وسایل موجود در کیسه‌اش استفاده کند. ملّا قاسم ابتدا قصد داشت به خادمش دستور دهد که قلیان را آماده کند، اما مرد به او گفت که باید خودش این کار را انجام دهد. پس ملّا قاسم قلیان را آماده کرد و با آن مرد کشید. پس از آن، مرد به ملّا قاسم گفت که در این مقبره، قبور تعدادی از پیامبران وجود دارد و از او خواست همراهش آن‌ها را زیارت کند. آنها با هم به قبور پیامبران رفتند و مرد زیارتی خواند که ملّا قاسم آن را در هیچ کتابی ندیده بود.

بعد از زیارت، مرد گفت که قصد دارد به مازندران برود و از ملّا قاسم خواست که اگر خواسته‌ای دارد، بگوید. ملّا قاسم درخواست کرد که به او علم کیمیا را بیاموزد، اما مرد از آموزش آن خودداری کرد و گفت: «رزق و روزی هر کس از قبل تعیین شده و آنچه می‌خواهی در اواخر عمرت به تو خواهد رسید.» ملّا قاسم که از فقر و تنگدستی رنج می‌برد، از مرد خواست که او را از این وضعیت نجات دهد، اما مرد پاسخ داد که دنیا ارزشی ندارد. وقتی ملّا قاسم اصرار ورزید، مرد گفت: «اگر در مسجد سهله مرا دیدی، خواسته‌ات را برآورده خواهم کرد.»

ملّا قاسم از او خواست دعایی به او بیاموزد. مرد دو دعا به او یاد داد؛ یکی مخصوص خود ملّا قاسم و دیگری برای همه مؤمنان، که اگر در سختی و گرفتاری‌ها آن را بخوانند، حتماً اثر خواهد داشت. هنگام خواندن دعای دوم، که این‌گونه بود: «یا محمّد و یا علیّ یا فاطمة یا صاحب الزّمان ادرکنی و لا تهلکنی» (ای محمد، ای علی، ای فاطمه، ای صاحب الزمان، مرا دریاب و هلاکم نکن)، ملّا قاسم متوجه شد که خطاب دعا به چهار نفر است، اما فعل آن به‌صورت مفرد آمده است. او در این مورد تأمل کرد و مرد که متوجه تردید او شد، پرسید: «آیا گمان می‌کنی که دعا اشتباه است؟» ملّا قاسم پاسخ داد که به نظرش فعل دعا باید به صورت جمع باشد.

مرد توضیح داد: «اشتباه می‌کنی. اکنون نظم‌دهنده‌ی این عالم، امام زمان (عج) است و فقط اوست که در دنیا تصرف می‌کند. در این دعا، سه بزرگوار یعنی حضرت محمد (ص)، علی (ع) و فاطمه (س) را شفیع نزد امام زمان قرار می‌دهیم، ولی تنها از او استمداد می‌طلبیم.»

عریضه حضرت عباس| طریق توسل به حضرت ابوالفضل

ملّا قاسم پس از شنیدن این توضیح قانع شد و دعا را نوشت، اما وقتی سرش را بالا آورد، مرد ناپدید شده بود. او از خادمش درباره مرد سؤال کرد، اما خادم گفت که هیچ‌کس را ندیده است. ملّا قاسم که دچار حالتی عجیب شده بود، به شهر بازگشت و به خانه‌ی حاجی کرباسی رفت. حاجی کرباسی که حال غیرعادی او را دید، پرسید که آیا تب دارد؟ ملّا قاسم داستان را برای او تعریف کرد. حاجی کرباسی گفت که همین دعا را شیخ محمد بید آبادی به او یاد داده بود و آن را در پشت کتاب دعایش نوشته است. وقتی کتاب را آورد، ملّا قاسم دید که در نسخه‌ی حاجی کرباسی دعای مذکور به‌صورت «أدرکونی و لا تهلکونی» (یعنی فعل جمع) آمده بود. حاجی کرباسی آن را پاک کرد و نسخه‌ی صحیح را که همان «أدرکنی و لا تهلکنی» بود، نوشت.

این داستان نشان می‌دهد که چگونه حضرت فاطمه (س) و دیگر اهل بیت، در کنار امام زمان (عج)، می‌توانند شفیع ما باشند و به ما در مواقع سختی و گرفتاری یاری رسانند.

 

طریقه عریضه نویسی

طریقه عریضه نویسی
طریقه عریضه نویسی

اگر تسلط به عریضه نویسی ندارید و می‌خواهید به زبان ساده یک عریضه و نامه به معصومین بنویسید می‌توانید از این متن ساده استفاده کنید. اما بهتر از کسی که تسلط دارد بخواهید تا متن معتبر عریضه امام زمان را با رعایت آداب مخصوص عریضه نویسی انجام دهد.

نامه و متن ساده عریضه امام زمان

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا وَ حَبِیبُ قُلُوبِنَا أبوألقاسِمِ مصطفی مُحَمَّدٍ صل الله علی محمد و ال محمد

اینجانب جهت مشکل . . . .

……………………………….

………………………………..

…………………………………….

رفع شود بحق اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ و بحق لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ و بحق یا حق مددی  و بحق  یا غیاث المستغیثین و بحق و حرمت اسماء الحسنی  یا الله یا رحمن یا رحیم صل الله علی محمد
تقدیم به . . . (صاحب اب روان حضرت فاطمه زهرا سلام الله)

تقدیم به . . . (صاحب چاه حضرت مهدی عج)

تقدیم به . . . (اقا امام رضا ع)

تقدیم به . . . (امام زاده . . . )

تقدیم به . . .

 

در قسمتی که بین دو خط  که نوشته شده  اینجانب جهت مشکل . . . . . . رفع شود. شما باید در این قسمت تمام مشکلات و حاجات خودتونو بنویسید حال میخواهد یک خط باشد یا ۱۰۰ خط. فرقی نمیکنه

و در قسمت اخر که نوشته شده تقدیم به . . .  شما باید نام ان معصوم یا امام زاده ای را بنویسید.

 

 

تماس برای عریضه نویسی

 

متن عریضه امام زمان

متن عریضه امام زمان
متن عریضه امام زمان

این متن یکی از معتبرترین عریضه امام زمان است و اگر تسلط دارید میتوانید خودتان دست به کار شوید و عریضه امام زمان را بنویسید اما اگر تسلط ندارید بهتر از کسی که اداب انرا میداند بخواهید عریضه را بنویسد.

استغاثه به امام مهدی (عج) آن چه را که ذکر می شود در یک قطعه کاغذی بنویسد و در ضریح یکی از ائمه (ع) بیندازد، یا کاغذ را ببندد و مُهر کند و خاک پاکی را گِل بسازد، و آن را در میان گِل بگذارد و در نهر و یا چاه آب یا برکه ای بیندازد، با این نیت که ان شاء الله به خدمت حضرت صاحب الزمان (ع) برسد و آن بزرگوار، عهده دار برآورده شدن حاجت وی شود. عریضه این چنین نوشته می شود:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ كَتَبْتُ يَا مَوْلَايَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ مُسْتَعِيناً
وَ شَكَوْتُ مَا نَزَلَ بِي مُسْتَجِيراً بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ بِكَ مِنْ أَمْرٍ قَدْ دَهَمَنِي
وَ أَشْغَلَ قَلْبِي وَ أَطَالَ فِكْرِي وَ سَلَبَنِي بَعْضَ لُبِّي وَ غَيَّرَ خَطِيرَ نِعْمَةِ اللَّهِ عِنْدِي
أَسْلَمَنِي عِنْدَ تَخَيُّلِ وُرُودِهِ الْخَلِيلُ وَ تَبَرَّأَ مِنِّي عِنْدَ تَرَائِي إِقْبَالِهِ إِلَيَّ الْحَمِيمُ
وَ عَجَزَتْ عَنْ دِفَاعِهِ حِيلَتِي وَ خَانَنِي فِي تَحَمُّلِهِ صَبْرِي وَ قُوَّتِي فَلَجَأْتُ فِيهِ إِلَيْكَ
وَ تَوَكَّلْتُ فِي الْمَسْأَلَةِ لِلَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْكَ فِي دِفَاعِهِ عَنِّي عِلْماً بِمَكَانِكَ
مِنَ اللَّهِ رَبِ‏ الْعَالَمِينَ وَلِيِّ التَّدْبِيرِ وَ مَالِكِ الْأُمُورِ وَاثِقاً بِكَ فِي الْمُسَارَعَةِ
فِي الشَّفَاعَةِ إِلَيْهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ فِي أَمْرِي مُتَيَقِّناً لِإِجَابَتِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِيَّاكَ بِإِعْطَائِي سُؤْلِي
وَ أَنْتَ يَا مَوْلَايَ جَدِيرٌ بِتَحْقِيقِ ظَنِّي وَ تَصْدِيقِ أَمَلِي فِيكَ فِي أَمْرِ كَذَا وَ كَذَا
فِيمَا لَا طَاقَةَ لِي بِحَمْلِهِ وَ لَا صَبْرَ لِي عَلَيْهِ وَ إِنْ كُنْتُ مُسْتَحِقّاً لَهُ
وَ لِأَضْعَافِهِ بِقَبِيحِ أَفْعَالِي وَ تَفْرِيطِي فِي الْوَاجِبَاتِ الَّتِي لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَغِثْنِي
يَا مَوْلَايَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ عِنْدَ اللَّهْفِ وَ قَدِّمِ الْمَسْأَلَةَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
فِي أَمْرِي قَبْلَ حُلُولِ التَّلَفِ وَ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ فَبِكَ بُسِطَتِ النِّعْمَةُ عَلَيَّ
وَ اسْأَلِ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ لِي نَصْراً عَزِيزاً وَ فَتْحاً قَرِيباً فِيهِ بُلُوغُ الْآمَالِ
وَ خَيْرُ الْمَبَادِي وَ خَوَاتِيمُ الْأَعْمَالِ وَ الْأَمْنُ مِنَ الْمَخَاوِفِ كُلِّهَا فِي كُلِّ حَالٍ
إِنَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لِمَا يَشَاءُ فَعَّالٌ وَ هُوَ حَسْبِي‏ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ‏ فِي الْمَبْدَإِ وَ الْمَالِ‏
ثم تصعد النهر أو الغدير و تعتمد بعض النواب إما عثمان بن سعيد العمري أو ولده محمد بن عثمان أو الحسين بن روح أو علي بن محمد السمري فهؤلاء كانوا نواب المهدي ع فتنادي أحدهم و تقول
آن گاه در کنار نهر یا چاه یا برکه ای برود و اعتماد به یکی از وکلا و نواب اربعه خاص آن حضرت نماید، (عثمان بن سعید العمری یا فرزندش محمد بن عثمان و یا حسین بن روح یا علی بن محمحد السمری؛ این افراد نواب امام مهدی (زمان) علیه السلام هستند) و یکی از آن ها را صدا کند و بگوید: 
یا فلان بن فلان (به جای فلان بن فلان نام نایب خاص آن حضرت گفته شود)
سلام عليك أشهد أن وفاتك في سبيل الله و أنت حي عند الله مرزوق
و قد خاطبتك في حياتك التي لك عند الله جل و عز و هذه رقعتي
و حاجتي إلى مولاي ع فسلمها إليه فأنت الثقة الأمين 
ثم ارمها في النهر تقضى حاجتك إن شاء الله تعالى و منها
سپس، نوشته را در نهر، چاه یا برکه آب بیاندازد که حاجت او برآورده خواهد شد (انشاء الله)
https://taskein.ir/%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d9%85%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d9%82%d8%b1%d8%a8-%d8%b3%d8%a7%d9%84-1403/

سوالات متداول

عریضه امام زمان چیست و چه معنایی دارد؟

  • عریضه‌ امام زمان به معنای نوشتن نامه‌ای است که حاوی خواسته‌ها، دعاها و حاجات فرد است و آن را خطاب به امام زمان (عج) می‌نویسند. این عمل نوعی از توسل به امام عصر (عج) محسوب می‌شود که فرد حاجت خود را به واسطه‌ی این نامه از ایشان طلب می‌کند.

آیا انداختن عریضه امام زمان به چاه مسجد جمکران الزامی است؟

  • خیر، انداختن عریضه در چاه مسجد جمکران تنها یکی از روش‌های توصیه‌شده است، اما الزامی نیست. افراد می‌توانند عریضه را در چاه، رودخانه، یا هر مکان مقدس دیگری بیندازند. مهم نیت و توجه قلبی به امام زمان (عج) است.

چه زمانی برای نوشتن عریضه امام زمان مناسب است؟

  • زمان خاصی برای نوشتن عریضه امام زمان تعیین نشده است، اما برخی افراد توصیه می‌کنند که در شب‌های جمعه یا روزهای مذهبی و در شرایطی که فرد احساس نیاز و اضطرار دارد، این کار را انجام دهد. مهم این است که در هنگام نوشتن، نیت و اخلاص فرد کامل باشد.

آیا عریضه‌نویسی حتماً مؤثر است؟

  • تأثیر عریضه‌نویسی مانند هر دعای دیگری بستگی به نیت، اخلاص، و خواست الهی دارد. افراد باید توجه داشته باشند که پاسخ به حاجات در دست خداوند است و امام زمان (عج) واسطه‌ی فیض و شفیع است. ممکن است دعای فرد به شکلی دیگر یا در زمان دیگری مستجاب شود.

آیا زنان هم می‌توانند عریضه امام زمان بنویسند؟

  • بله، عریضه‌نویسی برای همه افراد، چه زن و چه مرد، مجاز است. هر کسی که حاجتی دارد و می‌خواهد با امام زمان (عج) ارتباط معنوی برقرار کند، می‌تواند عریضه بنویسد.

آیا باید حتماً حاجت خاصی داشت تا عریضه امام زمان بنویسیم؟

  • بله حتما. افرادی می‌توانند برای هر نوع نیاز یا مشکلی، اعم از مادی، معنوی، یا حتی برای دعای خیر برای دیگران، عریضه بنویسند. اما باید به اداب عریضه نویسی تسلط داشته باشند.

آیا پاسخ عریضه‌ها به ما خواهد رسید؟

  • معمولاً افراد انتظار پاسخ فیزیکی یا مستقیم از عریضه‌ها ندارند. پاسخ عریضه به صورت معنوی، با برآورده شدن حاجت یا از بین رفتن مشکل می‌تواند ظاهر شود. افراد باید با ایمان و صبر منتظر برآورده شدن دعای خود باشند.

اگر شما هم سوالی دارید که از قلم افتاده است زیر همین مقاله بپرسید تا پاسخ داده شود.

 

پیشنهاد مطالعه

استخاره واقعی با قرآن

اعمال شب جمعه

فضیلت نماز شب

تعقیبات نماز مشترک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا